Fäbodsteatern :: Arkiverat

Etapp :: Den Grymma Teatern

FGBTMovementsObeslutsamhetElisabet BamRainStreetlifeDuvorna
ArtaudIOMoveHesitationE. Bam?StreetlifeDuvornaEarly Days

Fäbodsteatern: Duvorna skiter på Karl I

Den Grymma Teatern.


     


Detta var den första etappen av den pånyttfödda Fäbodsteatern. Den Grymma Teatern producerade en serie föreställningar med utgångspunkt i Antonin Artauds Blodstrålen: Duvorna skiter på Karl I, Duvorna skiter på Karl II och The Playful Penguin. Ett försök att ta upp tråden senare gick under arbetsnamnet Aplandet. Arbetet med Aplandet avbröts en månad före premiären. Resultatet var helt enkelt undermåligt. Kill Your Darlings. Under denna tid utfördes även ett antal gatuteaterföreställningar [Street Life & Dog Life samt Vad Polly vill ha] baserade på tre olika koncept. Själva föreställningarna varierade beroende på plats och deltagande skådespelare.

Under etappen producerades och spelades följande verk:

DUVORNA SKITER PÅ KARL / Doves shit on Carl (1985) by Sven-Erik Olsson
DUVORNA SKITER PÅ KARL II / Doves shit on Carl II (1986) by Sven-Erik Olsson
STREET LIFE - Street Play (1985-1986) by Sven-Erik Olsson
VAD POLLY VILL HA/ What Polly Wants Is -Street Play (1986) by Sven-Erik Olsson
THE PLAYFUL PENGUIN (1987) by Sven-Erik Olsson
HUNDLIV / Dog Life -Street Play (1987) by Sven-Erik Olsson

manusdelFäbodsteatern (in english: the Fair Ground Booth Theatre) restarted as a group with a series of performances inspired by the notion of a Cruel Theatre and the play by Antonin Artaud called Spurt of Blood. This was a strange tribute to synchronisity as a member of the audience at our first play cut her foot on a knife, causing a spurt of blood before the play had started.

the series of plays were named Doves Shit On Karl I, Doves Shit On Karl II, and The Playful Penguin. A fourth sequel. The Ape Country, was cancelled since after a month of rehearsals it just was awful (in the wrong sense) to watch.

The audio You are listening is an excerpt from "Doves Shit On Karl I". It is the song "I wanna get out of my frustrations", the sound is from an early rehearsal at Lilla teatern Lund. The play was written and directed by Sven-Erik Olsson, performed by The FairGroundBoothTheatre [Fäbodsteatern]. The play was conceived as a leaky bucket between consciousness and unconsciousness. It was inspired by the cruel theatre of Artaud and an idea of a living theatre without nudity and invitations to the audience.

Picture. Duvorna Andy

In it´s first version there was a reception in a lounge thar took place before the rehearsed part of the performance. This included the actual sale of tickets. The audience could buy tickets at different price levels (four levels). The tickets were marked, to indicate to the reception staff which level of service and what seat was reserved. Service and seat was however based on a random selection and not on price, to indicate that the purpose of the play was not to make people happy or confirm segregation in society.

The picture above to the right is of Agent C (Peter Fridh) and Miss 19 (Ann Elmquist). At the edge You may see a glimpse of Mr E (Pär Egevad) and Ninah (Mathilde Arfwedsson).

Bilden ovan t.h. visar Agent C (Peter Fridh) och Fröken 19 (Ann Elmqvist). I höger kant skymtar Herr E (Pär Egevad) och Ninah (Mathilde Arfwedsson).

Bild från duvorna

Mr E (Toni Hedin) lying head face down, Miss 19 kneeling backwards and Agent C on his back. Painting upper right by Lars Vilks, part of scenography, as were a door, a podium and some dolls.

Bild från Duvorna

 

 


Duvorna skiter på Karl II

Bild från Duvorna

Mr E (Pär Egevad) sitting. Ninah (Mathilde Arfwedsson) and Agent C (Peter Fridh) in front center.


Exposé

 

text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mertext följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer Bilden visar Agent C (Peter Fridh) och Ninah (Mathilde Arfwedson)

The Playful Penguin
text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mertext följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer Bilden visar Agent C (Peter Fridh) och Ninah (Mathilde Arfwedson)


BLÅ+GRÖN: Ragnar Andrée + Jörgen Petersson 1994 Aplandet
text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mertext följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer Bilden är från the Playful Penguin och visar Agent C (Peter Fridh) och Ninah (Mathilde Arfwedson)

RÖD+BLÅ: Therése Bergmann + Ragnar Andrée 1994 text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mertext följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer Bilden är från the Playful Penguin och visar Agent C (Peter Fridh), Ninah (Mathilde Arfwedson), Fröken 19 (Ann Elmqvist) samt Herr E (Pär Egevad).

En sorts bestående läckage på den normala verklighetens nivå
[uppdatering 20060318:] En viktig del av Fäbodsteaterns arbete under denna fas var sökandet efter och rekonstruktionen av mening/meningslöshet i det mediala bruset, som det så passande heter. Skådespelarna sändes följaktligen ut på spaning och insamling av texter som var tydligt (definiera, snälla ....) visade på hur sammanhållande vardagsfraser kunde se ut förmedlade i media, som kolorerad veckopress med mera. Här följer några segment insamlade av Frk 19:

- Jag har gjort vissa framsteg den här veckan.

- Jag ser ut som en säck upphängd mellan två träpinnar.

- Kära nån! varför skulle vi kriga?

- Om det har hjälpt dej att komma dit där du är idag, och du dessutom är där du vill vara, använd det till din egen fördel, men överdosera inte!

- Jag får fler komplimanger för min mun är för något annat. Mina ögon är som min pappas, .. han är SÅ snygg!

- Man måste avgöra om det goda väger över det dåliga.Så om man bryter reglerna på ett välbetänkt satt, blir resultatet inte katastrof. Riktlinjer är inte bara till för att skydda sig själv, de skall också berika, och ofta kan man bara uppnå det senare genom att kasta bort regeln. Det finns alltid alternativ och man borde försöka vara öppen for dem.

mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mertext följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer

Herr Ah (1993)

Vad Polly vill ha - av och med Sven-Erik Olsson, Mathilde Arfwedson samt Pär Egevad

Framförd under Kulturnatten 1986 i Lund i tältet på Stortorget. Förutom artisterna deltog en stekpanna, ett större antal färska ägg, en större mängd kex och kakor samt en startpistol modell större. Den centrala texten var två repliker som bildade ett gräl mellan två män:

- Polly vill ha kaka!

- Polly vill ha kex!

En kvinna, Polly?, sitter med vid bordet. Hon tappar slutligen tålamodet och skjuter den ena av männen.

mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer text följer mer